לנד רובר הציגה ב-1970 את הדגם השני שלה, ריינג' רובר. בתחילה לא כיוון למחוזות הפאר, אך עם מתיחת הפנים של הדור השני, ב-1992, התייצב בשטח רכב מהודר ועשיר. הדור השלישי שלו, שהוצג ב-2002, מיקם אותו גבוה עוד יותר. בין השאר, נוצר מקום לדגם נוסף בינו לבין הדיסקברי שהצטרף למשפחה ב-1998.

ואכן, ב-2005 הציגה לנד רובר את ריינג' רובר ספורט. העיצוב היה כשל ריינג' רובר המפואר, אבל הרכב עצמו התבסס על דיסקברי 3.

ב-2013 הוצג הדור השני של ריינג' רובר ספורט, אז כבר על בסיס ריינג' רובר. מהלך זה היה גם חלק מהמגמה לעשות את ריינג' רובר לתת-מותג בלנד רובר – יחד עם איווק (2011), אליהם הצטרף ולאר (2017).

הדגם עצמו נועד להפגין יכולת דינמית טובה מזו של ריינג' הרגיל בכביש על חשבון יכולת שטח מופחתת במעט ביחס אליו, ובנוסף להגיש הצעה לרכב פנאי/שטח גדול ומפואר במחיר מעט פחות גבוה מזה של ריינג' רובר הרגיל.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
ריינג' רובר ספורט בדורו הראשון מ-2005 | צילום: Land Rover

הקשר, פרטים
הדור השלישי הוצג ב-2022 והוא חולק אותה רצפה חדשה שהוצגה עם ריינג' הרגיל, שהדור החמישי שלו הוצג שנה קודם. הפלטפורמה היא MLA-Flex של JLR, וזו עשויה לא רק אלומיניום אלא גם פלדה, והיא קשיחה מקודמתה ב־35%. פלטפורמה זו תוכננה מראש כך שניתן להטמיע בה סוללות, הן לגרסאות ההיברידיות-נטענות המוצעות כבר כעת, הן לחשמלית ב-2024.

הדגם החדש גדול יותר. בסיס הגלגלים הוא 299.7 ס"מ, 7.4 ס"מ יותר – וכמו זה של ריינג' רובר הרגיל; אורכו 495 ס"מ, 10 ס"מ יותר מקודמו, אך קצר ב-10 ס"מ מהריינג'. בדור השלישי, בניגוד לקודמו, יש מקום לחמישה נוסעים ואין אפשרות לשבעה מקומות.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

הדגם מוצע עם לא פחות מאשר שמונה גרסאות מנוע והספקים – בדיזל, בבנזין, ובהנעה היברידית-נטענת. גרסאות הדיזל הן הראשונות בארץ, ולמנוע הטורבו-דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור המוצע כאן הספק של 300 או 350 כ"ס.

הרכב אינו כולל תקנית עם הילוך כוח, ויש פחות מצבי ניהוג ב'טריין רספונס', אך ניתן לקבל אותו בתוספת 3000 שקלים. ניתן להזמין אותו (לא בשלב זה) עם היגוי אחורי ומייצבים אקטיביים ב-56,000 שקלים.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

הרכב נבחן בגרסת D300 וברמת הגימור 'דיינמיק HSE' – ומחירו 758,100 שקלים. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. באבזור, בין השאר, תאורת לד, חישוקי "22, גג זכוכית, מצלמות היקפיות כולל מערך הדמיה מתחת לרכב, סגירה רכה לכל הדלתות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, למושבים הקדמיים הכוללים אוורור ולמשענות הראש מאחור(!), בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור, צג "13.1 מחוונים מוקרנים, מערכת שמע של מרידיאן, מראה עם תמונת מצלמה.

עיצוב, נראות
העובדה שמדובר בריינג' רובר בולטת למרחוק. מצד אחד, הקו הקלאסי נשמר והוא הרבה יותר נקי ומינימליסטי – כמו בריינג' הרגיל וכיאה לדרכו של ג'רי מגאוורן, ראש מחלקת העיצוב.

מצד שני, הממדים גדולים והרושם הכללי הוא של רכב חסון, לאו דווקא ספורטיבי, ובשחור הוא נראה מעט מאיים. לא סתם בדרמות פשע בריטיות הוא מככב בצד של הרעים. "תכשיטים" כמו תאורות הלד נראים דקיקים ומדויקים יותר וכך גם השבכה. עיצוב החלק האחורי שונה יותר והאחוריים נראים "כבדים".

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

פנים הרכב
סביבת הנהג מעוצבת באופן נקי, אלגנטי ויחד עם החומרים הטובים והגוונים הנעימים יוצרת מקום שנעים ומכובד לשהות בו. במרכז צג "13.1 קעור ונאה, הוא טוב מקודמו אך תפעולו אינו קל תמיד ולעיתים הוא סובל מהשתקפויות. בניגוד למגמה העכשווית, לא כל הפונקציות נשלטות דרך המסך, ובכל זאת הייתי שמח שתפריטים כמו הגבהת המרכב או אלחוש בקרת היציבות יהיו יותר מידיים להגעה. למצבי הניהוג פקד חיצוני נוח לתפעול, אך תגובה מהירה יותר רצויה.

חוגות בקרת האקלים הנאה שופרו ואם-כי תפעולן עדיין מסורבל הוא טוב מאשר בדגם הקודם. תצוגת המידע במחוונים המוקרנים מעט פשוטה ותפעולה מההגה מבלבל, וכך גם תפעול התאורה החיצונית. למספר פריטים, כמו ידיות פתיחת הדלת ולחצני הנעילה, מיקום נאה אך פחות נוח לתפעול.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

חסרה לי ידית אחיזה בכניסה לרכב שהסף שלו גבוה למדי, גם כאשר מרווח הגחון בנתון המינימלי שלו (17 ס"מ). תנוחת הנהיגה טובה, ומעניקה לנהג שדה ראייה מצוין לפנים.

המושב נוח, גם אם לא מושלם, ושופע אפשרויות כיוון. חלק גדול מהכיוון נעשה דרך הצג – לא נוח בנהיגה בייחוד בגלל התגובות איטיות. הראות לאחור מוגבלת, והדבר מחריף לאחר נסיעת שבילים כאשר האבק מתיישב על השמשה מתחת לספוילר. טוב שיש מראה המאפשרת הקרנת תמונה מאחור ומצלמות היקפיות.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

המרחב מאחור מצוין, החומרים והגוונים נעימים מאוד ובאבזור גם תפעול חשמלי ואוורור למושבים. נפח תא המטען גדול מאוד, לנתון של 865 ליטרים.

מנוע, ביצועים
בחזית כאמור טורבו -דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור, וזה מיצר 300 כ"ס ב-4000 סל"ד ו-66.3 קג"מ ב-1500 עד 2500 סל"ד. לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כמובן כפולה-קבועה. משך ההאצה מ-0 ל-100 6.6 שניות והמהירות המרבית 218 קמ"ש.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

הביצועים טובים מאוד, צבירת המהירות גם, והאופן בו המערכת פועלת נעים יותר, אגרסיבי פחות; התגובה עם היציאה מעמידה מעט מושהית, התיבה מעט איטית בתגובה לקיק דאון. חטיבת כוח השקטה לרוב, מבצעת ללא מאמץ כל דרישה גם תחת עומס, והרכב משייט במהירויות גבוהות בקלילות – וככל שעולה המהירות הוא נעים יותר, להתנהלות אצילית ההולמת את הרכב.

למרות שתגובות המערכת למצב 'ספורט' אינן חדות, מצאתי עצמי נהנה מהנינוחות במצב הרגיל, אז גם תגבור צליל המנוע המלאכותי פחות בולט. יחסי ההעברה הראשונים מעט קצרים, אבל זה לא באמת מפריע.

צריכת הדלק הפתיעה עם 9 ק"מ/ל' בתוואי מבחן מאוד מאומץ ו-13.5 ק"מ/ל' בשיוט בין- עירוני.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה טובה לרוב, והרכב מטפל היטב בשיבושים קטנים ובינוניים, גם בעיר גם מחוצה לה. עם זאת, על שיבושים גדולים ברחובות ובכבישים הבין-עירוניים, נוחות הנסיעה טובה פחות ועל הבולטים שבהם הרכב יכול להיחבט. כיול מתלים קשיח יותר מאשר בריינג' הרגיל כחלק מההטיה לספורט אחראי לכך, וצמיגי 285/45-22 אינם מסייעים הרבה במלאכת השיכוך. הבידוד של רעשי הכביש טוב מאוד ואילו רעשי הרוח דווקא נשמעים. גם בנסיעה בשבילים מהירים הרכב פחות נוח מהצפוי.

ריינג' רובר ספורט מכוון יותר ליכולת דינמית, פחות לכישורי שטח – ובכל זאת: המפרט שלו מצהיר על יכולות לא מבוטלות, וזה הרי רכב של לנד רובר. מרווח הגחון נע בין 21.6 ס"מ ל-28.1 ס"מ, וזוויות המרכב ראויות: 29.7 מעלות בגישה, 26.9 מעלות בבטן, 30 מעלות בנטישה.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

זהו רכב שאפשר לקחת אותו רחוק יותר מאשר את דגמי הפנאי הגדולים של יצרני יוקרה אחרים, ולעשות זאת בביטחון רב יותר. באותו תוואי שטח היו להגבהת הגחון ולפעולת הבקרות הייעודיות יתרונות משמעותיים בשטח. עם זאת, כאשר השטח עוין יותר, היעדרו של הילוך כוח בלט, והספוילר הנמוך בתחתית הפגוש הגביל אף הוא. הגבהת המרכב פוגעת בנוחות הנסיעה, מחייבת הורדת מהירות.

למרות הכינוי 'ספורט', ולמרות הכיול ונתוני הצמיגים, אם אם מנסים לממש הלכה לעיקול את ההבטחה, בנהיגה מורגשת העובדה שהריינג' הוא רכב כבד וגבוה. ההתנהגות הבסיסית מדודה, הדומיננטיות של ההנעה האחורית מסייעת, והרכב שומר היטב על קו הפנייה, אבל אינו מעודד לנהיגה ספורטיבית. בקרת היציבות מתערבת מוקדם למדי ולעיתים באגרסיביות.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

בעיקולים רכינת המרכב מורגשת, ועל גלי כביש בנהיגה מהירה, בייחוד ב'ספורט', הרכב נע מדי. עם הכניסה לפנייה הוא אינו משנה כיוון בנחישות, ההיגוי אינו מהיר וכאילו צריך 'להכניס' את הרכב לעיקול. בהגה, בייחוד במצב 'ספורט', לעיתים גם בשביל, נוצרת התנגדות מוגזמת להפניה. תחת עומס הבלמים חסרו את החדות והעצמה הנחוצות.

סיכום, תמורה
עיצובו של ריינג' רובר ספורט מכובד-אף-מרשים, ותא הנוסעים עשיר בחומרים ובאבזור. הוא מוסיף לכך יחידת כוח עתירת ביצועים, איכות נסיעה טובה לרוב וכישורי השטח טובים מאלה של המתחרים הישירים. מנגד, היכולת הדינמית שלו טובה פחות מזו שמציעים המתחרים הגרמניים.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג

במחירו, החל ב-758,100 שקלים, ריינג' רובר ספורט מתמקם באזור היקר (מדי) של דגמי הפנאי הגדולים של מותגי היוקרה.

אבל, ומעבר ליתרונות ולחסרונות ביחס לעצמו ולמתחרים, גם על רקע המחיר, ריינג' רובר ספורט מעניק ניחוח בריטי יוקרתי ואווירה שונה וייחודית, יש לו הרבה מהדבר הערטילאי המכונה 'אופי', והוא מכלי הרכב שלמדים להעריך ככל שעוברים איתו יותר קילומטרים.

ריינג' רובר ספורט - מבחן דרכים (D300)
צילום: רונן טופלברג